Wednesday 2 April 2014

Nasihat 33

Kebanyakan manusia akan berubah bila sampai masanya. Ada di antaranya berubah ke arah kebaikan, tapi tidak kurang juga sebaliknya. 

Jika seseorang itu berubah dari sikap yang buruk kepada yg baik, terimalah seadanya dan berilah sokongan dan semangat untuk dia meneruskan serta istiqamah dlm setiap perjuangannya selepas itu.

Hentikanlah dari mengungkit atau mempersendakannya atas kekhilafan yg telah berlalu. Krn, boleh jadi perubahannya yg sekarang menjadikannya lbh baik brbndg diri kita sendiri.

Tapi, jika seseorang itu berubah dari sikap baik kpd yg buruk, maka berilah peringatan kepadanya, bantu dan bimbinglah dia kembali ke jalan yg benar seperti sebelumnya.

Elakkan dari memarahinya, menghinanya, atau berkasar dengannya. Carilah jln yg berhikmah agar dia tidak memberontak bl ditegur dan dibetulkan.

Tunjukkanlah kebaikan2 yg ada sebanyak mungkin, sedarkanlah dia akan akibat dari perbuatannya yg sia2 itu, dan berdoalah kepada Allah agar dibukakan hatinya utk menerima petunjuk dan hidayah dari Allah.

Jgn gusar atau kecewa, jika bantuan kita kepadanya masih tidak berjaya menyedarkannya. Yakin dan percayalah, bahwasanya Allah lbh tahu apa yg terbaik buat dirinya dan diri kita. Semestinya juga, pasti ada sebab tertentu mengapa sesuatu itu terjadi sedemikian rupa.

Ibarat roda yg berputar, sekejap di atas dan sekejap di bawah..begitulah hidup kita ini diibaratkan. Ada masanya sikap kita baik, ada kala sebaliknya pula. Makanya ambillah pengajaran dari setiap perkara yg berlaku dlm hidup ini sebagai muhasabah diri.

Jalan yg terbaik..Kembalilah kepada Allah, dalam setiap apa yg kita lakukan...inna lillahi wa inna ilaihi raji'un.

No comments:

Post a Comment